A következő oldal a nyugalom és a közízlés megzavarására alkalmas!
Böngészését kizárólag:
látogatóknak ajánljuk!
Ennek tudatában:
Mississippi Delta Blues
Már hallgatható
az rnr666 rádióban
A blues elnevezés állítólag a szomorúságra és a melankóliára utaló blue devils kifejezés rövidüléséből származik, ami egy 18-19. századi angol író egyik darabjában hangzott el először. Ami biztos úgy van, de nem hiszem, hogy akár egy ültetvényes rabszolga is látta, vagy olvasta volna, és különben sem értette volna meg az irodalmi angolt.
A stílus az Egyesült Államok délvidéki ültetvényein dolgozó feketemunkások között alakult ki. A dalokat vándormuzsikusok vitték távolabbi vidékekre, akik néha össze is bandáztak. És addig járták a Mississippi deltát, míg egyikükkel összefutott a szórakoztató ipar egyik feketemunkása, egy Handy nevű képzett zenész, aki 1903-ban a Mississippi állam béli Tutwiler állomásán bóbiskolt, amikor melléült egy ágrólszakadt, szomorú néger, és egy késsel játszani kezdett a gitárján. Énekelt is mellé, úgyhogy az alvásból nem lett semmi. Viszont hazaérve megírta első saját bluesát, és a 10-es évek elején, már new yorki lakosként, kottán kiadott dalaival nagyban hozzájárult a műfaj népszerűsítéséhez. Az első instrumentális blues lemez 1913-ban jelent meg, az első vokális 1920-ban. Nagy sikert aratott, 200 000 példányban adták el.
A műfaj délről, a vasútvonalak mentén terjedt észak felé. A zenészek egyik kiindulópontja New Orleans volt, ahonnan a szórakoztató negyed 1917-es felszámolása után a rengeteg zenész rajzott ki. Az útvonal egyik fontos állomása, Memphis volt a kapocs a mezőgazdasági dél és az északi ipari vidék között. A városban virágzott a szerencsejátékkal, prostitúcióval és kokainnal tarkított éjszakai élet. Aminek a polgármester vetett véget. 1940-ben bezáratta a Beale street szórakozóhelyeit. Neki írt 1909-ben polgármester választási kampány bluest, a késsel gitározó néger kapcsán előbb említett Handy. Aminek persze egyből lett gúny-blues verziója is. A 30-as évek közepén feltalált nylon elterjedésével a gyapotból meggazdagodott Memphis jelentősége amúgy is csökkent. A fekete munkások és velük a zenészek szépen tovább vándoroltak észak felé. A következő állomás Chicago. Itt került elő elektromos gitár. De ez már a negyvenes évek.