Íme egy rövid e-mail interjú a
november 23. RNR666 Bulin fellépő
GYÁVA zenekar tagjaival. A buli másik fellépőjével, a miskolci
HÍNÁRral >>
ITT << találsz egy hasonló interjút. A harmadikként fellépő
VEHEMENCIA együttessel mi nem fogunk interjút készíteni, ugyanis a koncert napján beszélgetnek velük a Tilos Rádió
Páholy nevű punk műsorában.
Cs.P. – Kezdjük az elején. Mikor, hol, hogyan alakult a Gyáva zenekar?
Norbi -2017 végén, egy zenészkereső facebook hirdetéssel kezdődött, akkor találkoztunk Ádámmal először, dumálgattunk, majd miután kiderült, hogy hasonlót akarunk, el is kezdődött a projekt. Azért projekt, mert itt még nem voltunk Gyáva.
Ádámmal, Pablo Campossal (Kinzo is Here) és egy Yamaha RX5 dobgéppel kiegészülve elkezdtünk zajongani. Sajnos Pablo hamar kiesett, rengeteget dolgozott, nem volt ideje zenekarozni, és ezzel el is kezdődött a végeérhetetlen tagcserék története, amit most nem részleteznék.
A Gyáva nevet 2018 végén találtam ki, egyrészt referenciaként az aktuális ideál Swans-ra, másrészt állásfoglalásként a kemény zenékre időnként jellemző „fúolyankeményvagyokmegolyanjóhogyeldurranmagamtólapöcsöm” hozzáállás ellen. Ja, meg személyes agybajom, hogy a legtöbben angol nevet adnak a zenekaraiknak, mikor magyarul, Magyarországon, magyaroknak játszanak egyébként (van, hogy angolul, abban sincs sok köszönet).
Cs.P. – Milyen zenék inspiráltak benneteket a kezdetekkor és mik az utóbbi néhány hónapban? Azért teszem fel így a kérdést, mert a bandcamp oldalatokra feltöltött zenék amik inkább psychedelikus/kísérletezős dolgok és az újabb youtube-os koncertvideók között amik inkább noise rocknak tekinthetők, azért elég nagy különbség van.
Norbi -Akkoriban engem leginkább a poszt-rock és pszichedelikus vonal mozgatott, a kései Swans (orrvérzésig pörgettem a Glowing Man-t pl.), ami talán szintén hallatszik valamennyire az az Electric Moon-féle folyamatzene hozzáállás, illetve akkoriban csúsztam rá a boom bap-re, talán valamennyire ez is kijött. Az utóbbi 1-2 évben rákattantam a mindenféle technoszármazékokra, főleg az acidra (volt is egy Gyáva-offshoot, Savas eső népdalkör néven Ádámmal és Gaál Danival, ahol acid technot nyomtunk) és a tahó holland gabberre, aztán most, az elmúlt pár hónapban leginkább ’60-as-’70-es évek rockzene hangulatomban vagyok, a Hawkwind Space Ritual-ja rengeteget megy, és nagyon inspiráló is, illetve a Kínai Jézusban a baszó basszusriffem eléggé hajaz a Death Politicians In My Eyes-ára. Oh, és még 2 nagyon fontos: a We’re Only in it For the Money Zappától a wacky, over the top faszságaival, illetve a Tibicsoki a Persona non Grata-tól.
Ádám – Részemről ugyancsak a Swans volt az elején hatalmas inspiráció, főleg a To Be Kind és a The Seer című albumai, de rengeteget pörgettem a Nadja és a Lonker See albumait. Emellett azt hiszem Norbi nevében is állíthatom, hogy a krautrock is nagy hatással volt ránk, különösen a Neu, számomra a chilei Föllakzoid első három albuma, és az olasz Julie’s Haircut zenekar.
Aztán a tagok cserélődésével ez folyamatosan alakult, mindenki egy totál más univerzumot hozott be. Aztán amikor haitusba vonultunk 2021-ben, nem sokkal utána felfedeztem és beleástam magamat a no wave-be. (amiben a Swans gyökerei is megtalálhatóak). Mostanság D.N.A., Mars, korai Sonic Youth, Suicide, Glenn Branca, Ava Mendoza, Lydia Lunch és James Chance akik nagyon inspirálnak. Magyar vonatkozásban VHK, CPG, korai Tudósok, A.E. Bizottság, Trottel, Öt percünk maradt és a Korai Öröm akik inspirálnak. Emellett még megemlíteném a Daughters-t és a Gilla Band-et, mint inspiráció.
Jun – Az én inspirációim mostanság: Lightning Bolt, Metz, Mouse on the Keys, Cinemechanica.
Cs.P. – A mostani felállású Gyáva egy trio. Te és a basszusgitáros Tamás már a legeleje óta együtt zenéltek. Ki az új dobos? Eléggé odabasz!
Ádám – Jun egy japán csöves, akit a Népszínház utcán találtunk. Egyikünk sem érti, hogy mit makog. :))))
Cs.P. – Hogy fog kinézni a november 23. i Gyáva hangszerparkja?
Norbi – Hangszerpark tekintetében visszakanyarodtunk a kiszámíthatóság felé, toltuk egy ideig ezt a kgst hangszeres dolgot, aztán amikor pár hónapja az Aurórában odakoccintottam a falhoz a gyönyörű Jolana Diamant basszom fejét a falhoz, illetve mikor Ádám Musima Deluxe 25-éről leperkett egy kis binding az S8-ban, arra jutottunk, hogy talán nem ezeket az egyébként pótolhatatlan jószágokat kellene nyúznunk.
Ádám egy Jaguáron tolja, én meg egy Precin, ami részemről azért is indokolt, mert az aktuális soundunk annyira más, mint korábban, hogy nehezen találtam a helyem a mixben.
Musima Deluxe 25
Ádám – A Jaguár mellett egy Fretless gitárt is pengetek majd, amivel csupa-csupa szép hangokat fogok varázsolni. Emellett egy Roland Sp-404sx samplert használok majd bejátszóként.Cs.P. – Van egy dalotok a ‘Hot dog lány‘ van ennek bármi köze a Throbbing Gristle ‘Hamburger Lady‘ c. számához?
Ádám -Igen, ez egy referencia az egyik kedvenc TG számomhoz. 🙂
Cs.P. – Kedvenc gitárosok, kedvenc elektronikus zenészek (mivel van pár elektronikus projected is), kedvenc szövegíróid?
Ádám -Kedvenc gitárosaim: Arto Lindsey, Ava Mendoza, Lee Ranaldo, Glenn Branca, Weasel Walter.
Kedvenc elektronikus zenészek: Bolcsó Bálint, Richard D. James, Andy Morin, Justin Broadrick, Mick Harris.
Kedvenc szövegírom: Mc Ride, Genesis P-Orridge.
Cs.P. – Valami jó koncerten voltál mostanában?
Ádám -Pár hónappal ezelőtt voltam egy Gamelán koncerten, ami nagyon tetszett. Emellett voltam még augusztusban a 6. Ufótámadáson a Gólyában ami letépte az arcomat, jó értelemben. 🙂Cs.P.
– Azt nem tudom, hogy te csepeli vagy e, de már láttam a Gyáva neve mellé kiírva, hogy ‘from Csepel’. Tényleg olyan jó hely Csepel mint ahogy Őz Zsolt mondja ebben az interjúban?
Ádám -Nem, nem vagyok csepeli, a zenekarral próbáltunk a Csepel Művekben, egy légópincében kb 3-4 évig. Maga a hely hangulata, légköre, különösen a gyártelep eléggé inspiráló, de nem csak zenészeknek, hanem filmeseknek is. De nem laknék ott, az egészen biztos.
GYÁVA az istagramon >>
ITT<<